Parowozownia - hala wachlarzowa

 W wyniku kilkukrotnych przebudowa┼ä zwi─ůzanych z rozwojem taboru kolejowego i modernizacj─ů oraz rozbudow─ů obiektu, budynek uleg┼é licznym przekszta┼éceniom. Pierwsza przebudowa mia┼éa miejsce w latach 20-stych XX w. W latach 50-tych XX w. wymieniona zosta┼éa cz─Ö┼Ť─ç stolarki. W latach 60-tych ubieg┼éego stulecia mia┼éy miejsce drobne przebudowy w cz─Ö┼Ťci po┼éudniowo - wschodniej, a tak┼╝e otynkowana zosta┼éa elewacja p├│┼énocna. W 1975 roku wraz z pracami remontowymi przy wie┼╝y wodnej rozbudowana zosta┼éa p├│┼énocna cz─Ö┼Ť─ç hali, a cztery lata p├│┼║niej nast─ůpi┼éy zmiany w uk┼éadzie wn─Ötrz (kana┼é 7) W latach 80-tych XX w ceglane elewacje obiektu zosta┼éy pokryte farba emulsyjn─ů.

 

Widok z 
		lotu ptaka na parowozowni─Ö w Pyskowicach

Widok z lotu ptaka na parowozowni─Ö w Pyskowicach

Widok z lotu ptaka na parowozowni─Ö w Pyskowicach

W wyniku kilkukrotnych przebudowa┼ä zwi─ůzanych z rozwojem taboru kolejowego i modernizacj─ů oraz rozbudow─ů obiektu, budynek uleg┼é licznym przekszta┼éceniom. Pierwsza przebudowa mia┼éa miejsce w latach 20-stych XX w. W latach 50-tych XX w. wymieniona zosta┼éa cz─Ö┼Ť─ç stolarki. W latach 60-tych ubieg┼éego stulecia mia┼éy miejsce drobne przebudowy w cz─Ö┼Ťci po┼éudniowo - wschodniej, a tak┼╝e otynkowana zosta┼éa elewacja p├│┼énocna. W 1975 roku wraz z pracami remontowymi przy wie┼╝y wodnej rozbudowana zosta┼éa p├│┼énocna cz─Ö┼Ť─ç hali, a cztery lata p├│┼║niej nast─ůpi┼éy zmiany w uk┼éadzie wn─Ötrz (kana┼é 7) W latach 80-tych XX w ceglane elewacje obiektu zosta┼éy pokryte farb─ů emulsyjn─ů.
 

W dniu 14 lutego 2006 roku mia┼éa miejsce katastrofa budowlana w wyniku kt├│rej 8 sekcji dachu kratownicowego spad┼éo do ┼Ťrodka. Pozosta┼éa cz─Ö┼Ť─ç dachu pozosta┼éa nienaruszona wraz z murami ceglanymi. Jedynie pozosta┼éy niewielkie sp─Ökania na wie┼äcu ┼╝elbetonowym do kt├│rego by┼éa przymocowana konstrukcja dachu.
Przez ponad 6 lat dach parowozowni le┼╝a┼é wewn─ůtrz budynku hali pozostaj─ůc niezabezpieczony przed dost─Öpem os├│b niepowo┼éanych. W┼éa┼Ťciciel zaniedbywa┼é budynek mimo, ┼╝e jest on wpisany do rejestru zabytk├│w.
Elewacja wschodnia od strony obrotnicy, dziewi─Ötnastoosiowa dzielona jest rz─Ödem stalowych belek dwuteowych zakotwiczonych w fundamentach do kt├│rych przymocowano dwudzielne wrota.  
Na pierwszym planie - wie┼╝a ci┼Ťnie┼ä i hala wachlarzowa
Widok z lotu ptaka na hal─Ö wagonow─ů i parowozowni─Ö.
Budynek hali wachlarzowej (parowozowni) wchodzi w sk┼éad zespo┼éu lokomotywowni zlokalizowanej przy zachodniej stronie tor├│w (na mi─Ödzytorzu), nieopodal dworca kolejowego w po┼éudniowo ÔÇô wschodniej cz─Ö┼Ťci Pyskowic. Bezpo┼Ťrednio do parowozowni przylega od p├│┼énocy wie┼╝a wodna, natomiast od po┼éudnia budynek dyspozytorni i budynki dru┼╝yn konduktorskich.

 

 

Wn─Ötrze 
		parowozowni - kanały rewizyjne


Parowozownia 
		- zawalona cz─Ö┼Ť─ç dachu

 

 


W s─ůsiedztwie hali mieszcz─ů si─Ö r├│wnie┼╝ budynek warsztatu mechanicznego z ku┼║ni─ů oraz schron (obiekty wyburzone przez PKP S.A. w 2011r.) usytuowane od strony p├│┼énocnej, budynek administracyjny oraz budynek rozdzielni z cz─Ö┼Ťci─ů biurow─ů i magazynem (od strony po┼éudniowej), a tak┼╝e obrotnic─ů po┼éo┼╝on─ů w przed parowozowni─ů.
Hala zbudowana na wycinku ko┼éa zwr├│cona w kierunku p├│┼énocno-wschodnim, podzielona na 19-┼Ťcie stanowisk w kt├│rych umieszczono kana┼éy rewizyjne potrzebne do przeprowadzania przegl─ůd├│w i napraw lokomotyw. Parowozownia jest niepodpiwniczona, jednokondygnacyjna kryta dachem dwuspadowym ze ┼Ťwietlikiem do┼Ťwietlaj─ůcym wn─Ötrze hali. Konstrukcja dachu oparta na ┼╝elbetowym wie┼äcu okalaj─ůcy budynek podparty cz─Ö┼Ťciowo na stalowych s┼éupach ustawionych na ca┼éym obwodzie budynku. Zewn─Ötrzne ┼Ťciany budynku hali wachlarzowej wykonano z betonu oraz z cegie┼é. Elewacja wschodnia od strony obrotnicy, dziewi─Ötnastoosiowa dzielona jest rz─Ödem stalowych belek dwuteowych zakotwiczonych w fundamentach do kt├│rych przymocowano dwudzielne wrota.


Stan obecny (zachowania) Parowozownia

Zachowa┼éa si─Ö zasadnicza bry┼éa obiektu, jak i jego rozplanowanie, a ilo┼Ť─ç zachowanej substancji zabytkowej okre┼Ťli─ç mo┼╝na jako znaczn─ů. Stan zachowania budynku, ze wzgl─Ödu na zniszczenia, jakie powsta┼éy w wyniku katastrofy budowlanej w lutym 2006 roku, okre┼Ťli─ç mo┼╝na jako zr├│┼╝nicowany: z┼éy w cz─Ö┼Ťci zawalonej (w obr─Öbie segment├│w 2-12) i segment├│w o naruszonej konstrukcji 1i13 oraz wzgl─Ödnie dobry/dostateczny dla cz─Ö┼Ťci nie uleg┼éa zawaleniu (segmenty 14-19).
W wyniku katastrofy budowlanej wywo┼éanej zaleganiem na po┼éaciach dachowych znacznej ilo┼Ťci ┼Ťniegu, zawaleniu uleg┼éa stalowa konstrukcja kratownicowa dachu w obr─Öbie prz─Öse┼é 2-12 wraz ze ┼Ťwietlikami. Jak wynika z ekspertyzy konstrukcyjno ÔÇô budowlanej, zerwane zosta┼éy po┼é─ůczenia ┼Ťrubowe d┼║wigar├│w ze s┼éupami w w─Öz┼éach mocowania p┼éatwi i st─Ö┼╝e┼ä. Wraz z konstrukcj─ů dachu zdeformowaniu i wychyleniu uleg┼éa cz─Ö┼Ť─ç stalowych s┼éup├│w w elewacji wschodniej powi─ůzana konstrukcyjnie z dachem.
 Zniszczeniu uleg┼é pas okien zlokalizowanych pod zawalonym dachem oraz zamocowane do stalowych s┼éup├│w prz─Ös┼éa bram. Jako dostatecznie dobry mo┼╝na natomiast okre┼Ťli─ç stan zachowania murowanej elewacji zachodniej w obr─Öbie zawalonej cz─Ö┼Ťci hali. ┼Üciany oraz konstrukcja wie┼äca spinaj─ůcego s┼éupy ┼╝elbetonowe stanowi─ůce podparcie dla zawalonych prz─Öse┼é, zachowa┼éy si─Ö bez wi─Ökszych uszkodze┼ä, widoczne s─ů jedynie sp─Ökania mur├│w, ubytki ceglane oraz wt├│rnych przebudowa┼ä. Zachowa┼éy si─Ö oryginalne stalowe wype┼énienia otwor├│w okiennych, widoczne s─ů jedynie ubytki w oszkleniu. Kolejne dwa prz─Ös┼éa (1,13), z uwagi na bezpo┼Ťrednie s─ůsiedztwo z prz─Ös┼éami zawalonymi nosz─ů ┼Ťlady naruszenia konstrukcji dachu (naruszenie po┼é─ůcze┼ä ┼Ťrubowych d┼║wigar├│w ze s┼éupami w w─Öz┼éach mocowania p┼éatwi i st─Ö┼╝e┼ä) i wymaga─ç b─Öd─ů przynajmniej cz─Ö┼Ťciowej rozbi├│rki.
Pozosta┼ée, ocala┼ée segmenty zachowane s─ů w niemal kompletnym stanie. Dostrzegalne s─ů jedynie ugi─Öcia p┼éatwi stalowych. Stan elewacji bocznych tj. p├│┼énocnej, jak i po┼éudniowej okre┼Ťli─ç mo┼╝na jako dobry .

Parowozownia w Pyskowicach na wniosek TOZKiOS Pyskowice, zosta┼éa decyzj─ů Wojew├│dzkiego Konserwatora Zabytk├│w w Katowicach wpisana do rejestru zabytk├│w w dniu 12 kwietnia 2001 roku (nr rej. A/46/01/).
 

Dodatkowe informacje